Stichting Bokemei

Medio 2019 hebben wij als Stichting Akosua unaniem besloten om voortaan ook Stichting Bokemei financieel te gaan steunen, zodat nog meer kansarme kinderen in de Ghanese hoofdstad Accra naar school kunnen gaan.

Waar staat Stichting Bokemei voor?

Stichting Bokemei helpt vanaf 2002 (wees)kinderen in sloppenwijken en boerendorpen rond Accra in Ghana om naar school te gaan. De Ghanese naam ‘Bo Ke Mei’ betekent ‘Jij en Ik’ en staat voor samenwerking. Initiatiefnemer en voorzitter Abbey is Ghanees en woont al 37 jaar in Nederland. Hij weet wat armoede is en wil iets terugdoen voor zijn land. Samen met een trouwe groep gemotiveerde mensen.

Scholencomplex: kleuter, basis en voortgezet (praktijk)onderwijs:

In samenspraak met de lokale koning  en bevolking ligt onze focus op onderwijs, training en werkgelegenheid.  Omdat er geen scholen in de buurt waren is op eigen grond gestart met de bouw van een  scholencomplex. Circa 200 kinderen uit arme families volgen inmiddels al 7 jaar kleuter- en basisonderwijs. Vanaf 2015 is ook het voortgezet onderwijs gestart (Junior High school). In 2018 werd het schMedio 2019 hebben wij als Stichting Akosua unaniem besloten om Stichting Bokemei financieel te gaan steunen bij het goede werk dat zij in Ghana verrichten.olencomplex afgebouwd en de officiële opening gevierd. We zijn  bezig het aantal kansarme kinderen uit te breiden naar 320 leerlingen.

Het ruime schoolgebouw

Kenniscentrum:
Kennis is macht, daarom is er ook een kenniscentrum met praktijklokalen voor onze schoolkinderen en later ook voor de buurt. Hier zullen trainingen en (erkende) vakopleidingen worden gegeven die gelieerd zijn aan het bedrijfsleven en banen creëren in het kader van ‘community development’. Zo ondersteunen we de bevolking om hun eigen toekomst te verbeteren. Nu staan we op het punt het kenniscentrum verder te ontwikkelen. Praktijkwerkplaatsen waar leerlingen al les krijgen en jongeren vaardigheden leren om verder te komen. Doel is de werkplaatsen  winstgevend te maken zodat zij school en kenniscentrum zelf kunnen financieren. Nu zijn zij nog financieel afhankelijk van onze stichting in Nederland.

Wat is nog nodig?
De school met twee verdiepingen en het kenniscentrum is stapsgewijs gebouwd met hulp van Nederlandse sponsoren en in 2018 voltooid. Er is echter nog hulp nodig om het kenniscentrum rendabel te maken en -tot het zo ver is- financiële ondersteuning bij het betalen van de salarissen.