collecte Michaëlklokje

SmitSpanning artikel Estelle

Kerstactie 2010

Beste mensen in ’t Ven,

Naar aanleiding van de actie met Kerst, heb ik beloofd nog even terug te komen op de ontvangen donaties van iedereen.

Het geld is besteedt aan schoolgelden voor kansarme kinderen. Ouders die in bizarre omstandigheden wonen, kunnen het zich niet veroorloven om hun kind naar school te laten gaan. In Nederland is naar school gaan verplicht, in Ghana is dit een voorrecht. De openbare scholen zijn gratis, er zijn echter kosten die alle kinderen dienen te betalen anders worden ze niet toegelaten op school.

Een schooluniform, verplicht gesteld door de

overheid. Friday wear, sportkleding die de kinderen op vrijdag dragen. Bijdrage voor schoolmaterialen zoals: lesboekjes, schriften, potloden, gum etc. Examengeld: 3 maal per jaar doen de kinderen een toets waarvoor ze een bijdrage moeten betalen.  Bijdrage voor toiletpapier en zeep.  Schooltas, lesrooster en administratiekosten.

Deze kosten bedragen € 50,00 per kind voor een heel schooljaar.

In juli is mijn moeder voor 2 weken in Ghana geweest en ik denk dat het leuk is om haar ook even aan het woord te laten.

Brief van Kitty Backus.

Ondanks dat dit mijn tweede reis naar Ghana was, heeft  ook deze reis weer een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik vind het dan ook moeilijk om dit even in het kort goed uit te leggen, want veel dingen zijn gewoonweg onbeschrijflijk en ongelooflijk. Met bewondering heb ik gekeken hoe hard er door Mamud Billa (oprichter van het Future Leaders UCC) en vrijwilligers gewerkt wordt om kansarme kinderen naar school te laten gaan. Ondanks de schrijnende omstandigheden zijn de Ghanezen enorm vriendelijk, sociaal en gastvrij. Wij zouden hun dingen kunnen leren, maar omgekeerd zouden wij zeer zeker nog veel van deze mensen kunnen leren!

Wat een grote indruk bij mij achter heeft gelaten, is toch wel het feit dat veel kinderen met een lege maag naar school komen en klagen over buikpijn. Honger blijkt in de meeste gevallen de oorzaak van hun buikpijn. Ik heb sinds mijn terugkeer dan ook bedacht hoe ik nog een ander steentje kan bijdrage, naast het hebben van 3 sponsorkinderen, namelijk het opstarten van een “fruitproject”. Mijn streven is om de schoolkinderen minimaal 1 maal per week een stukje fruit (ananas of banaan) te kunnen geven. De kosten hiervan zijn ongeveer € 15,00 per keer. Mijn dochter Estelle kan het fruit inkopen en aan de kinderen uitdelen. Indien iemand een bedrag zou willen doneren, dan kan dit via het kerkbestuur of via mij. Iedere bijdrage is bruikbaar en van harte welkom.

Hartelijke groet vanuit Ghana,

Estelle Backus en Kitty Backus (Oude Arenborgweg 7, ’t Ven)

Michaëlklokje, Nr. 1 – Februari/Maart

Beste mensen van ’t Ven en natuurlijk het kerkbestuur

Namens het bestuur van Stichting Akosua wil ik iedere gulle gever aan de kerstactie 2010 hartelijk bedanken voor zijn/haar donatie! Met deze bedragen kunnen we weer heel wat Ghanese straat- en weeskinderen naar school sturen. Kinderen die popelen om naar school te mogen gaan en al jong beseffen dat dit hun enige kans op een betere toekomst is voor hen, maar ook hun familie.

Na inmiddels alweer 8x tijdens mijn vakanties naar Ghana te zijn geweest om les te geven aan de Ghanese straat- en weeskinderen in de hoofdstad Accra, zal ik in maart voor langere tijd naar Ghana gaan om hier hulp en ondersteuning te bieden.

Het Future Leaders Underprivileged Children’s Centre (UCC) waar deze kinderen gratis onderwijs krijgen, draait volledig op giften uit voornamelijk Nederland en de UK. Donaties, klein en groot, blijven altijd welkom. Ook bestaat de mogelijkheid om namens Stichting Akosua een kindje te “adopteren”.

Voor meer informatie kijk op www.stichtingakosua.org of
www.ucc-development.co.uk of mail me op estelle@stichtingakosua.org.

In een volgend Klokje zal ik nog terugkomen op dit project.

Groeten, Estelle Backus

Bestuurslid Stichting Akosua
Projectcoördinator UCC

Sint Hubertusschool in Ghanese sferen!

Donderdag 6 januari was de Sint Hubertusschool in Beek-Genhout in Ghanese sferen. Op die dag was Harry Adekpui namelijk naar school gekomen om gastlessen te geven over zijn geboorteland Ghana. Daarnaast wilde de kinderen graag meer horen over Harry’s werk op de Right to Dream Sports Academy. Tot afgelopen jaar heeft Stichting Akosua deze Academy incidenteel ondersteund met kleine giften.

Alle groepen hadden zich goed voorbereid op het bezoek van Harry en bestookten hem met vragen over het leven in Ghana. Het was voor iedereen een gezellige en leerzame dag.
Als dank voor de gastlessen heeft de Sint Hubertusschool een donatie geschonken aan Stichting Akosua. Hiermee kan komend schooljaar (2011/2012) weer een nieuw kind van het Future Leaders UCC naar school.