Ghana reis 2017

Future Leaders UCC

In januari bezocht bestuurslid Estelle Backus het Future Leaders UCC project in Ghana. Aanleiding was het bijwonen van de “main funeral” van oprichter Billa Mahmud. Een uitgebreid verslag kan je lezen (en opvragen) in onze nieuwsbrief “jaargang 9 editie 1 2017”.

Billa Mahmud Legacy Fund

In Ghana heeft Estelle met een groep vrijwilligers bij elkaar gezeten en is besloten om zich met de gehele groep aanwezigen wereldwijd in te gaan zetten voor het “Billa Mahmud Legacy Fund”. Billa zijn droom als kind zijnde was het vergroten van kansen van straat- en weeskinderen in Ghana door hen naar de reguliere scholen te sturen. Billa zijn motto was “Education is the key”. Jaren later is deze droom uitgekomen en bleken door de jaren heen de mangobomen (waaronder les werd gegeven) en gebouwen steeds weer te klein en uiteindelijk te duur. Wanneer de autoriteiten, maar ook lokale mensen, zien dat er blanken in het spel zijn, dan worden huurprijzen vaak absurd veel verhoogd (een prijsverhoging van 50% is in Ghana normaal). Omdat de huur van het huidige schoolterrein zo enorm duur aan het worden is, was Billa zijn droom het aankopen van land en hierop het bouwen van een school zodat alles in eigen beheer komt en hij niet meer te maken kreeg met “landlords”, die de huurprijzen steeds weer opdrijven. Billa heeft enige tijd terug land gekocht in Labadi. Labadi is een van de grootste sloppenwijken van de Ghanese hoofdstad Accra. Veel kinderen die het UCC bezoeken komen uit Labadi en in deze wijk is Billa in 1999 ook het project gestart onder de 1e mangoboom. Dit land is op afbetaling gekocht en dient over 5 jaar afbetaald te zijn. Met de eerder genoemde groep vrijwilligers is het “Billa Mahmud Legacy Fund” opgericht, waarbij ook wij aandacht en donaties willen vragen voor het verwezenlijken van Billa’s droom en de toekomst van vele “needy children”.

Meer hierover kan je (in het Engels) lezen op:

Let op: wanneer je via deze pagina geld doneert, is dit niet aftrekbaar voor de belastingen. Wil je gebruik maken van het ANBI-keurmerk van Stichting Akosua? Dan kan je donaties voor grond en schoolgebouw overmaken naar onze stichting. Vermeld hier s.v.p. duidelijk bij dat het om een donatie gaat voor het Billa Mahmud Legacy Fund.
Dit geldt natuurlijk ook voor de mensen die het fruit op school sponsoren! Wil je gebruik maken van ons ANBI-keurmerk, maak dan de donaties over aan onze stichting o.v.v. “Fruitproject UCC”.

Een Nederlandse stichting (FAFA foundation) doet ook mee aan de wervingsactie voor het legacy fund. Anniek en Floor hebben hiervoor een filmpje opgenomen wat het bekijken beslist waard is! Het geeft een levendige beeld het gehele project.  Kijk op : https://youtu.be/_u-N7tCjVPI De Engelse versie is te bekijken op: https://youtu.be/JTlp9YGji6c

Een “Tupperware avond”, maar dan anders

17 februari hield Estelle een avond voor familie, vrienden en bekenden, om alle meegenomen spullen uit Ghana te showen en te verkopen.

Deze kleurrijke Ghanese handgemaakte spullen zijn door de kinderen van het UCC en hun juffen gemaakt. De opbrengst gaat volledig terug naar het UCC, zodat er weer nieuwe stoffen en naaiattributen van aangeschaft kunnen worden. Zo krijg je een zelfvoorzienende naaischool. Hoe mooi is dat?

Ben je op zoek naar een origineel kado voor jezelf of een ander? Denk dan eens aan etuis, toilettassen, diverse modellen handtassen, yogatassen, schorten, pannenlappen en wijn-/bierflesverpakkingen. Op verzoek kunnen foto’s via mail of Whatsapp verstuurd worden.

Na deze avond is de verkoopactie ook via Facebook gepromoot.

Verkoop

Naar aanleiding van de verkoopavond bij Estelle thuis van de kleurrijke Ghanese stoffen per meter en de van deze stoffen gemaakte tassen, schorten voor zowel mannen als vrouwen, toilettasjes, yogatassen en nog meer, bood Dick Kortink van atelier KANS spontaan ruimte aan in zijn atelier om de Ghanese artikelen te promoten. Super! De op het vocational centre gemaakte artikelen van het Future Leaders UCC zijn, zo lang de voorraad strekt, te koop op dit adres:

Atelier Kans / Yogastudio Lente Lente

Pepijnstraat 8 in het centrum van Venlo-Blerick

Heb je interesse in een van deze spullen, maar ben je niet in de gelegenheid om naar Blerick te gaan, dan kan je contact opnemen met Estelle via:  estelle@stichtingakosua.org

Scholengemeenschap Trevianum te Sittard

Op vrijdagmiddag 3 november gingen bestuursleden Annique en Marleen naar Scholengemeenschap Trevianum in Sittard om Ghanese artikelen te verkopen die gemaakt zijn in het vocational centre in Accra. In het Trevianum was deze middag een terugkomdag voor enkele tientallen leerlingen die afgelopen zomer een reis naar Indonesië hebben gemaakt met Global Exploration. Ook de ouders van de leerlingen waren uitgenodigd voor deze bijeenkomst. Het was een gezellig samenzijn en we verkochten bij elkaar voor bijna € 50,–.

Kopregel - verander deze tekst

Bovendien werden er contacten gelegd met een mevrouw die meteen een paar pakjes wafels bestelde (nog te bakken op zondag 5 november) en we hadden de kans om de algemeen directeur van het Trevianum te informeren over Stichting Akosua, in de hoop dat deze school onze stichting zal uitkiezen als hét Goede Doel van de jaarlijkse Kerstactie.