In Memoriam Jan Backus

In memoriam

Op 19 oktober is de heer Jan Backus, in de leeftijd van 70 jaar, plotseling overleden. Jan Backus is de vader van bestuurslid Estelle Backus. Al vanaf de oprichting zijn de ouders van Estelle nauw betrokken bij Stichting Akosua.

Jan en Kitty zijn sponsorouders van 3 Ghanese kinderen en wel Sarah   Yakubu, Lawrencya Adjeley en Nafisa Moro. Diegene die Jan Backus gekend hebben, weten dat zijn hart openstond voor zijn gezin en alles wat daar omheen gebeurde. Namens de kinderen van het UCC hartelijk dank voor uw aandacht en geweldige steun.

Stichting Akosua wenst Kitty, Estelle en Felix, Sonja en Dennis en de kleinkinderen heel veel sterkte met dit enorme verlies.

25 September 2012 was de 70ste verjaardag van mijn man en onze vader Jan Backus. Deze speciale verjaardag hebben we in familiekring gevierd. Cadeautjes wilde Jan niet, hij gaf de voorkeur aan een donatie aan Stichting Akosua.

Geheel onverwachts hebben we echter op 19 oktober 2012 afscheid moeten nemen van Jan. Bij zijn afscheid hebben we aangegeven: in plaats van bloemen graag een donatie aan Stichting Akosua. Hieraan hebben veel mensen gehoor gegeven en is dit een royaal bedrag geworden.

Zelf vinden wij het een mooie gedachte als Jan’ s naam ook in Ghana in herinnering zal blijven. Jan heeft studie altijd erg belangrijk gevonden. Daarom willen we graag een vocational center, dit is een opleidingscentrum, financieren voor jongens dat de naam van mijn mam en onze vader zal dragen. Dit uit respect voor wat hij jarenlang heeft gedaan voor Stichting Akosua, zoals o.a. het doneren van de opbrengst van zijn cursussen.

Kitty Backus, Estelle en Sonja

Wafelactie 2012

Een dank je wel voor Kim May en Truus Lemaire omdat zij er weer voor gezorgd hebben dat C1000 Hilkens in Born en Albert Heijn in Sittard Stichting Akosua, net als vorig jaar, van ingrediënten voor de wafels hebben voorzien. Mede door deze sponsoring hebben de dames van het wafelteam, Truus, Annique en Riek, al weer rond de 2200 wafels gebakken. Opbrengst uit de verkoop van deze wafels komt geheel ten goede aan het Future Leaders UCC. Mamud Billa heeft, als dank voor het vele werk dat verzet wordt, schorten cadeau gedaan. Deze schorten zijn gemaakt door de meisjes die een opleiding krijgen  in het naaiklasje van het Future Leaders UCC.

Kerstactie bij Intratuin

Stichting Akosua mocht 8 december bij Intratuin in Geleen wafels, vijgenjam en  Ghanese spulletjes verkopen. Een woord van dank aan alle mensen die interesse toonden in het werk van de stichting en mede door hun aankopen de kinderen van het Future Leaders UCC actief blijven ondersteunen.

Kerstactie Buurtzorg

Holtum  Een woord van dank aan Jessy de Bruyn, mede door haar inzet mocht Stichting Akosua 80 pakjes wafels bakken voor de cliënten die zijn aangesloten bij Buurtzorg Holtum.

Niet alleen het bakken van de wafels was een megaklus, maar ook het inpakken. Zoals u op de foto kunt zien hebben Ton Lemaire en Jan de Brabander de handen uit de mouwen gestoken en hiermee hun bijdrage aan dit project geleverd. Dit is toch wel een vermelding waard.

Vijgen uit Limburgse tuinen

Al een paar jaar worden er potjes vijgenjam, via Stichting Akosua, te koop aangeboden. Net zoals voorgaande jaren hebben de vijgenboompjes, in de tuin van familie de Brabander te Holtum, weer volop vruchten gedragen. Door het prachtige najaarsweer hebben de vijgen goed kunnen rijpen.

Een woord van dank aan de heer en mevrouw Biermans te Holtum. In hun tuin staan 2 vijgenboompjes. Aangezien ze de vijgen niet zelf gebruiken werden deze geschonken aan Stichting Akosua. Het gaat hier om ongeveer 15 kilo, een fantastisch gebaar waar we erg blij mee zijn.

Deze vijgen zijn door Riek de Brabander verwerkt tot jam en het resultaat mag er zijn, ruim 100 potjes. Deze overheerlijke vijgenjam is te koop voor €3,50 per potje. Indien hier interesse voor is neem dan contact op met Riek de Brabander 0464852804.

Nieuws uit Nieuwstadt

Vastenaktie Basisschool Burgemeester Willeme Nieuwstadt

In maart vond op basisschool Burgemeester Willeme de jaarlijkse vastenaktie plaats. In de weken voor Pasen kregen de kinderen een doosje mee naar huis waarin ze iets van hun zakcentjes opzij  konden leggen voor leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden. Ouders werden gestimuleerd hier met hun kinderen over te praten. De opbrengst van dit jaar werd verdeeld onder drie goede doelen, waaronder Stichting Akosua, wat resulteerde in een bedrag voor ons van iets meer dan 200 euro. Dank je wel leerlingen, ouders en natuurlijk het team van leerkrachten!

Schenking door communiecantjes Basisschool Burgemeester Willeme

Pinksterzondag 27 mei was voor veel leerlingen van groep 4 een hele belangrijke dag in hun nog jonge leventje; ze mochten die dag voor het eerst de Heilige Communie ontvangen. In de voorbereiding en na afloop van deze bijzondere dag werd op school stil gestaan bij ons leven en de luxe hier en het leven en de armoede op andere plaatsen in de wereld en hoe goed en fijn het is iets van jezelf te  delen met anderen die het heel hard nodig hebben. De leerlingen werden gevraagd een klein bedrag van wat ze die dag gekregen hadden af te staan aan een goed doel. Onze Stichting werd uitverkozen en mocht een bedrag van 136 euro ontvangen! Jongens en meisjes en leerkrachten, heel erg bedankt voor dit mooie gebaar en ook namens ons nog van harte gefeliciteerd met jullie Eerste Heilige Communie!

Donatie door voorzitter Medezeggenschapsraad Nieuwstadt

Elk jaar ontvangt de voorzitter van de Medezeggenschapsraad van Basisschool Burgemeester Willeme te Nieuwstadt een vergoeding voor haar diensten. Deze vergoeding geeft zij elk jaar aan een goed doel. Dit jaar is het bedrag van 110 euro aan Stichting Akosua gedoneerd. Dank je wel voor dit mooie gebaar!

60ste verjaardag van Elly Paes-Wagemans

Ter gelegenheid van de 60steverjaardag van Elly Paes – Wagemans werd een gezellig feest gegeven. In plaats van cadeaus hebben de gasten een mooi geldbedrag geschonken. Elly heeft de keuze gemaakt om het bedrag te schenken aan twee goede doelen, waaronder Stichting Akosua.

Stichting Akosua en M

amud Billa van het Future Leaders UCC in het vissersdorp Teshie, nabij de hoofdstad Accra in Ghana, danken Elly hartelijk voor dit fijne initiatief.

Het geweldige bedrag dat ze van haar mochten ontvangen zal gebruikt worden om schooluniformen voor de kinderen van het UCC te laten maken. Deze uniformen kunnen gemaakt worden in het naaiklasje, dit bevindt zich  in een speciaal daartoe ingerichte container. Tevens is dit weer een goede oefening voor de oudere meisjes die het vak leren.

Schooluniformen geven kinderen een status, zij horen ergens bij. Niet alle ouders zijn in staat om voor hun kinderen uniformen te kopen, door deze gift kan Mamud Billa weer heel wat leerlingetjes voorzien van een prachtig uniform.

Spreekbeurt Britt Vrenken

Beste allemaal,

Ik ben Britt Vrenken, ik woon in Heythuysen en zit in groep 8 op basisschool de Neerakker. Ik wilde graag op die school een presentatie gaan houden over mijn sponsorkind, Jennifer Darko. Toen kwam mijn vader met het idee om spulletjes te vragen aan mevrouw Lemaire. Zij vond het heel erg leuk om mij te helpen, zij heeft mij heel veel spulletjes geleend. Die spullen waren heel erg mooi zoals zelf gemaakte tassen, etuis, toilettassen en leuke beursjes. Stichting Akosua wil mensen uit Ghana een kansrijke toekomst geven en dat vind ik fijn, ook sieraden neem ik mee om ze aan de klas te laten zien. Ik vind het heel goed en knap dat deze mensen uit Ghana tassen en etuis kunnen maken van afval, ik ben dolverliefd op de zelfgemaakte schoudertas uit Ghana.

Op vrijdag 17-02-2012 heb ik mijn spreekbeurt gehouden. Het was erg leuk om te doen. Ik heb verteld over wie Jennifer is en wat wij allemaal voor Jennifer doen, waar Jennifer woont en allemaal weetjes over de kinderen in Ghana en nog veel meer dingen. Ik kreeg een 10 van de meester, maar helaas is het hoogste punt op school een 8. De leerlingen vonden mijn presentatie heel erg leuk en leerzaam.

Groetjes, Britt Vrenken