Kerstviering Venlo

Afgelopen jaar heeft de Michael parochie uit Venlo een groot deel van haar kerstcollecte aan Stichting Akosua geschonken waar we uiteraard erg blij mee waren. Estelle Backus is dit jaar bij haar familie in Nederland, om de
feestdagen door te komen brengen.

Medio januari zal zij weer teruggaan naar Ghana. Doordat Estelle in Nederland is heeft het kerkbestuur haar uitgenodigd om in de kindermis op Kerstavond iets over Stichting Akosua en over het leven in Ghana te komen vertellen. Dit heeft ze dan ook met plezier gedaan.

Wafelverkoop bij Albert Heijn te Sittard

Op vrijdag 23 december heeft Stichting Akosua wafels en Ghanese artikelen, bij Albert Heijn aan de Brugstraat te Sittard, mogen verkopen. Een zeer  succesvolle dag. Een woord van dank voor de

vriendelijke ontvangst van de Heer Silvertant, manager van dit AH filiaal, alsook de toezegging dat we volgend jaar mogen terugkomen.

Voor iedereen die het mogelijk heeft gemaakt dat het harde werken van de dames succesvol is afgerond, kunnen we u vermelden dat er ruim 2200 wafels gebakken zijn.

Levende Kerststal te Nieuwstadt

Stichting Akosua mocht tijdens het weekend van 17/18 december weer mede deelnemen aan de Levende Kerststal met bijbehorende Kerstmarkt te Nieuwstadt. Met een gezellig aangeklede kraam konden de wafels en

Ghanese spulletjes verkocht worden. Een woord van dank aan alle mensen die wafels en/of sieraden hebben gekocht. Mede door deze verkoop kunnen wij de scholing van de kinderen van het Future Leaders UCC actief blijven ondersteunen.

Spreekbeurt van Milou

Milou (sponsorfamilie van Beatrice) woonachtig in Venlo, heeft op school een spreekbeurt over Ghana en Beatrice gehouden. Haar beoordeling was “zeer goed”. De juf was helemaal onderste boven van haar spreekbeurt. Er is toen meteen in de klas afgesproken dat ze geld zouden gaan inzamelen voor onze stichting met “heitje voor karweitje”.

Er is afgesproken dat Estelle Backus zelf naar school zou gaan om de opbrengst persoonlijk in ontvangst te nemen, het idee en de inzet is enorm leuk. Vrijdag 23 december heeft zij uit handen van Milou (op de school met de bijbel in Venlo) het geld in ontvangst genomen. De kinderen hebben voor familieleden karweitjes verricht en hier 1 euro voor gekregen. De juf heeft er uit eigen zak nog eens 40 euro bijgedaan. Een leuk bedrag van €72,79.

Kerstkaarten uit Ghana

De afgelopen maanden zijn alle kinderen op het Future Leaders UCC tijdens
de “creative arts” lessen druk bezig geweest met het maken van kerstkaarten. We hebben de kinderen gevraagd om hun associatie van kerst op de kaart te tekenen. Dit bleek voor veel kinderen erg moeilijk. Hebben wij in Nederland volop kerstbomen, kerstballen, kerstslingers e.d., in Ghana hebben ze dit niet. We hebben de kinderen op weg geholpen met het geven van kerstboekjes en tekenvoorbeelden. Een enkeling heeft zijn eigen  creativiteit eraan gegeven: vrienden, familie, kerk en school.

De nurserykids en de kinderen uit klas 1 hebben knutselwerkjes gemaakt die wij vervolgens weer op kaarten hebben geplakt. De oudste kinderen mochten glittertjes gebruiken wat helemaal in de smaak viel. Op deze manier is een leuk gevarieerd set kerstkaarten ontstaan dat door de kinderen met veel plezier gemaakt is en waarbij alle leeftijden en klassen aan bod zijn gekomen.

De komende maanden zullen we dit een vervolg gaan geven door met alle kinderen kaarten te gaan maken die het hele jaar gebruikt kunnen worden, zoals kaarten voor verjaardagen, ziektes, verhuizingen.

Heb je interesse in een of meerdere setjes kaarten, stuur dan een mail naar estelle@stichtingakosua.org

Een setje van 8 kaarten kost € 3,50 en de opbrengst zal dan ook volledig besteed worden aan onderwijsmaterialen e.d. voor deze kinderen.

Vijgen uit Limburgse tuin!

Al een paar jaar worden er potjes vijgenjam verkocht, de

opbrengst hiervan komt ten goede aan Stichting Akosua.

Dit jaar hebben de vijgenboompjes, zowel in de voortuin als
in de achtertuin van familie de Brabander in Holtum, weer
volop vruchten gedragen. Door het prachtige weer en volop    zon, in september en begin oktober, zijn de vijgen goed
kunnen rijpen.

Ongeveer 21 kilo vijgen zijn van beide boompjes geplukt,

dit zijn rond de 900 vijgen. Dit heeft dus ervoor gezorgd
dat er weer heel wat potjes jam gemaakt zijn.
Vijgenjam is heerlijk op brood, beschuit of in yoghurt etc…

De vijgenjam is te koop voor €3,50 per potje en is
verkrijgbaar bij Riek de Brabander.
In een potje jam zitten 11 tot 12 vijgen.

Open dag Basisschool Burgemeester Willeme

Annique Lemaire, bestuurslid van Stichting Akosua en lid van de oudervereniging van Basisschool Burgemeester Willeme in Nieuwstadt, had geregeld dat Stichting Akosua met een stand aanwezig mocht zijn bij deze open dag. Van 14.00 uur tot 17.00 uur konden belangstellenden een kijkje nemen op school. Het was een informatieve middag met vertegenwoordigers van o.a. de bibliotheek, veilig verkeer, naschoolse opvang, fanfare en muzikale optredens van de schoolkinderen. In de klassen was er tevens vanalles te doen voor de kinderen.

Stichting Akosua heeft deze middag weer zelfgebakken wafels mogen verkopen alsook meer bekendheid aan de stichting kunnen geven. De dames kijken terug op een goed verlopen middag en dankt de Burgemeester Willeme school hiervoor.

Knuffels voor kinderen in Old Akrade

Begin maart is Riek, voorzitter van Stichting Akosua, voor een korte vakantie naar Ghana geweest. Vanuit Nederland was ze vertrokken met een hele koffer vol met gedoneerd speelgoed, zoals poppetjes en dieren uit bekende tekenfilms. Met al deze spulletjes heeft zij veel kansarme kinderen uit het gehucht Old Akrade blij kunnen maken.

Riek vertelt zelf hierover:
“In dit traditionele dorpje wonen de mensen in lemen hutten en is de armoede zo groot dat de meeste families hun kinderen niet naar school kunnen sturen. Met speelgoed kan ik dit uiteraard niet oplossen, maar aan de gezichten en het gejuich van de verzamelde kinderen was te zien dat ze het prachtig vonden dat er voor hen ook eens een keertje iets speciaals was. Het is me nog steeds een raadsel waar al die kinderen ineens vandaan kwamen rennen toen ze het nieuws hoorden!

Iedereen ging in optocht met ons mee naar de campus van de Right to Dream Academy. De hitte werd getrotseerd en op blote voetjes liepen de kinderen snel mee over dat hete zand en steentjes om de koffer met spullen in ontvangst te kunnen nemen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het hartverwarmend vond om met een klein poppetje een kind blij te maken. Dat we zelf al dagen zonder stroom (dus geen ventilator, geen koelkast en geen licht) zaten en minimaal water hadden, valt dan ook in het niet als je ziet hoe deze kinderen en hun ouders de dagen door moeten komen.”

In de laatste nieuwsbrief (maart 2011) van Stichting Akosua is meer te lezen over de vakantie van Riek in Ghana. Deze nieuwsbrief is op te vragen via info@stichtingakosua.org

Het heeft heel wat voeten in aarde gehad maar uiteindelijk is het toch
gelukt om voor het Future Leaders UCC een “nieuwe” schoolbus aan te
schaffen. Aangezien het UCC vorig jaar vanuit Labadi verhuisd is naar het vissersdorp Teshie, was het noodzakelijk om een andere schoolbus aan te schaffen. De oude schoolbus verkeerde in zo’n slechte staat dat het onverantwoord was om daarmee nog langer rond te rijden. Naar onze maatstaven worden er nog steeds veel kinderen tegelijkertijd in de schoolbus vervoerd, maar in Ghana kijkt men daar iets anders tegenaan! Op de foto is te zien dat de kinderen in ieder geval erg blij zijn met de nieuwe schoolbus, want nu kunnen ze naar het UCC blijven komen.

Stichting Akosua en het Future Leaders UCC danken alle mensen die door hun bijdrage de aankoop van de bus mogelijk gemaakt hebben. Een speciaal woord van dank gaat uit naar Frank en Kim May uit Holtum die hun eerder geschonken donatie voor de reparatie van de waterpomp in Old Akrade nu besteed hebben aan de aanschaf van de schoolbus.

Inzamelactie

Uit handen van pastoor Kunnen ontving bestuurslid Estelle in januari een geweldige opbrengst naar aanleiding van een inzamelactie tijdens de kerstviering, die afgelopen december in het teken stond van “onze” straatkinderen in Ghana.

Stichting Akosua dankt alle kinderen van de Gemmaschool in ’t Ven en de bewoners van zowel de Michael parochie als het klooster Albertushof in Venlo hartelijk voor dit mooie gebaar.

Sint Hubertusschool in Ghanese sferen!

Donderdag 6 januari was de Sint Hubertusschool in Beek-Genhout in Ghanese sferen. Op die dag was Harry Adekpui namelijk naar school gekomen om gastlessen te geven over zijn geboorteland Ghana. Daarnaast wilde de kinderen graag meer horen over Harry’s werk op de Right to Dream Sports Academy. Tot afgelopen jaar heeft Stichting Akosua deze Academy incidenteel ondersteund met kleine giften.

Alle groepen hadden zich goed voorbereid op het bezoek van Harry en bestookten hem met vragen over het leven in Ghana. Het was voor iedereen een gezellige en leerzame dag. Als dank voor de gastlessen heeft de Sint Hubertusschool een donatie geschonken aan Stichting Akosua. Hiermee kan komend schooljaar (2011/2012) weer een nieuw kind van het Future Leaders UCC doorstromen naar de basisschool.