Stichting Akosua

houdt je graag op de hoogte van het laatste nieuws en de activiteiten van de stichting voor kansarme kinderen in Ghana.
Klik op de diverse tabbladen om de inhoud te bekijken.

Kerstfeest op basisschool Burg.Willeme te Nieuwstadt

Op 20 december is ‘s avonds op de basisschool het Kerstfeest gevierd  samen met de leerlingen en hun ouders. Annique Lemaire, niet alleen aanwezig als ouder maar ook als bestuurslid van Stichting Akosua, stond traditiegetrouw achter een kraampje. Net als vorige jaren verkocht ze hier wafels en vijgenjam.  De wafelverkoop verliep zo goed dat ze  spoedig door de hoeveelheid heen was.  Ze heeft ter plekke nog bestellingen   opgenomen om de volgende dag weer aan de slag te gaan met wafels  bakken.

En tot slot: voor alle Kerstacties van 2013 zijn in totaal 23 kilo ingrediënten verwerkt voor het bakken van wafels.

Kerstactie bij Intratuin

Stichting Akosua

mocht op 7 december bij Intratuin in Geleen wafels, vijgenjam en Ghanese spulletjes verkopen. Een woord van dank aan alle mensen die interesse tonen in het werk van de stichting en mede door hun aankopen de kinderen van het Future Leaders UCC actief blijven  ondersteunen.

Wafelactie 2013

Albert Heijn te Sittard heeft Stichting Akosua, net als vorig jaar, van 15 kilo aan ingrediënten voor het bakken van  wafels voorzien. Mede door deze sponsoring konden de dames van het wafelteam, Truus, Annique en Riek, weer heel wat  wafels bakken. Kim May, die al jaren voor Stichting Akosua bij C1000 aanklopt voor sponsoring van wafel ingrediënten,  heeft afgelopen jaar al doorgegeven dat C1000 in de toekomst niet meer zou sponsoren. Ondanks dat heeft ze toch nog een poging gewaagd, maar helaas. Kim, dank je wel voor je inzet!

Omdat alweer zo veel vraag naar wafels is  geweest heeft Stichting Akosua niet voldoende gehad aan 15 kilo en is zelf nog inkopen gaan doen om verder te kunnen bakken. Opbrengst uit de verkoop van deze wafels wordt gebruikt om het schoolgeld van de kinderen te betalen die vanuit het UCC doorstromen naar basisscholen in de omgeving.

Vijgen uit Holtumse Tuinen

Al een paar jaar worden er potjes vijgenjam, via Stichting Akosua, te koop aangeboden. Net zoals voorgaande jaren hebben de vijgenboompjes, in de tuin van fam. Biermans en fam. de Brabander weer volop vruchten gedragen. Door het prachtige najaarsweer hebben de vijgen weer goed kunnen rijpen.

Deze vijgen zijn door Riek de Brabander verwerkt tot jam en het resultaat mag   er zijn, weer ruim 100 potjes. Deze overheerlijke vijgenjam is te koop voor €3,50 per potje. Opbrengst is zoals u weet bestemt voor onderwijs van de kinderen van het Future Leaders opvangcentrum in het Ghanese vissersdorp Teshie. Indien er  interesse voor een potje vijgenjam is neem dan contact op met Riek de Brabander 0464852804.

“Boeken Steunen Mensen”

De stichting is gesetteld in Venlo en is een vrijwilligersorganisatie die fondsen werft voor het verlenen van financiële hulp en steun aan particuliere ontwikkelingsprojecten. De aandacht is in het bijzonder gericht op projecten met betrekking tot kansarme jongeren in de derde wereld. Door middel van het inzamelen en verkopen van boeken, grammofoonplaten, cd’s, muziek-cassettes, video’s, dvd’s en audioapparatuur hebben we de afgelopen 27 jaar van ons bestaan ruim € 750.000,00 kunnen uitkeren aan circa 65 projecten in meer dan 25 landen.

Estelle Backus  heeft Stichting Akosua onder de aandacht gebracht bij Stichting “Boeken Steunen Mensen”. Dit heeft geresulteerd in het fantastische bedrag van € 500,00 waarvoor hartelijk dank.

Verdere informatie van deze stichting kunt u vinden op www.boekensteunenmensen.nl

Vastenactie Burgemeester Willeme Basisschool

In maart werd op Basisschool Burgemeester Willeme te Nieuwstadt de jaarlijkse vastenaktie gehouden. De opbrengst van deze aktie zou tot onze grote vreugde dit jaar geheel naar Stichting Akosua gaan! Als aftrap van de aktie werd ik (Annique, als bestuurslid van Stichting Akosua) gevraagd presentaties over het werk van de stichting te geven in een 4-tal klassen.

Zo gezegd, zo gedaan; ik liet veel foto’s zien en vertelde over de ligging van Ghana, feiten over het land en hoe de mensen er wonen en leven. Verder werd uitgebreid stilgestaan bij oprichter Billa Mamud van het UCC en zijn werk vanaf het begin, met alles wat er tot nu toe is gedaan en bereikt. Ook liet ik foto’s zien van tekeningen die een aantal leerlingen van huidig groep 5, drie jaar geleden zelf gemaakt hadden en die aan kinderen op het UCC gegeven zijn. Wat leuk, die reacties van ‘onze’ kinderen die hun eigen naam in kleuterletters geschreven zagen staan op een door hun zelf gemaakte tekening, en dat in handen van een Ghanees kind! Daarnaast zagen de kinderen van de basisschool foto’s van het kerstfeest op het UCC bekostigd door de communicantjes van vorig jaar. Aan het einde kregen zij nog 2 filmpjes te zien. De kinderen waren een en al oor en luisterden dan ook aandachtig.

Wat vooral indruk maakte op de kinderen was hoe de kinderen van het UCC ’s morgens in alle vroegte staan te wachten op onderwijs, hoeveel kinderen er in het door Stichting Akosua aangeschafte busje gaan en dat een flesje frisdrank net zo bijzonder is voor hun als een dagje pretpark voor de kinderen hier.

Ze stelden veel vragen en kregen aan het einde van de presentatie tekeningen gemaakt door de kinderen op het UCC. Dit vonden zij heel bijzonder. De presentaties waren een groot succes. Zo groot dat ik in nog 5 klassen presentaties heb gegeven. Uiteindelijk hebben 9 van de 11 klassen de presentatie gehad. Bij het naar huis gaan kregen de kinderen een doosje mee met de vraag of zij daar iets van hun eigen spaargeld in wilden doen en misschien nog wat geld wilden verzamelen in hun eigen omgeving. De opbrengst van deze aktie? 600 Euro! Wat een prachtig resultaat!

Team en leerlingen, ontzettend bedankt voor dit geweldige bedrag!

Annique Lemaire

ACTIES 2013 Spreekbeurt Yara van den Nieuwenhof

Hallo,

Ik ben  Yara van den Nieuwenhof en op 4 maart 2013 heb ik een spreekbeurt gehouden over Ghana. Ik zit in groep 6 van de Gemmaschool in Venlo.        Het was mijn eerste spreekbeurt. Ik heb verteld over Ghana en door middel van een power point presentatie kon ik foto’s uit Ghana laten zien.

Estelle Backus is mijn tante en ze heeft voor mij rechtstreeks vanuit Afrika spullen meegenomen om de kinderen te laten proeven en te laten zien. Tevens heb ik verteld over Emanuell ons sponsorkindje van Stichting Akosua. Het was spannend en leuk om te doen. Ik kreeg een ruim voldoende.

ACTIES 2013 Cadeauartikelen en kaarten

Eind vorig jaar heeft Stichting Akosua van meneer en mevrouw Biermans uit Holtum al vele kilo’s vijgen gekregen om te verwerken tot jam.

Mevrouw Biermans heeft toen ook
   aangeboden om, op eigen kosten,
   cadeauartikelen en kaarten te maken.
   De opbrengst uit de verkoop van deze
   artikelen komt ten goede aan onderwijs
` voor de kinderen van het Underprivileged
   Childrens Centre in Teshie te Ghana.

Zoals u op de foto’s kunt zien is mevrouw Biermans ontzettend creatief en waardeert Stichting Akosua dit prachtige initiatief. Indien er mensen zijn die interesse hebben in een of meerdere artikelen, dan kunnen zij contact opnemen via info@stichtingakosua.org.