Mogen wij ons even voorstellen?

Zoals inmiddels bekend, is de Ghanees Mamud Billa de oprichter van het Future Leaders UCC. Met zijn ontembare enthousiasme en bevlogenheid is hij één van de drijvende krachten achter dit opvangcentrum.
In Ghana is hij de spil van het project en weten veel kansarme kinderen hem te vinden.
Maar Billa zou zijn werk niet kunnen uitvoeren zonder de steun en hulp van het bestuur van het UCC in Engeland. Deze bestuursleden zijn stuk voor stuk zeer gemotiveerde mensen die (kosteloos) hun vrije tijd en energie steken in het verder uitbouwen van het UCC. In Engeland zijn zij vaak achter de schermen bezig. Daarom wil Stichting Akosua hen nu eens allemaal voor het voetlicht brengen!

Eerste rij van links naar rechts: Rachel Jay en Paul Nash. Tweede rij van links naar rechts: Steve Hirst, Karen Tooley, Andrew Elliott en Tim Evans.
Foto inzet: Brendan

Geef elk kind een kans op onderwijs!

In oktober heeft bestuurslid Estelle de Wireless School in Accra bezocht. Dit is één van de basisscholen waar veel (voormalige) kinderen van het Future Leaders UCC naartoe gaan.
Een belangrijk doel van het UCC is om jonge, kansarme kinderen basisvaardigheden op het gebied van taal, lezen, schrijven en rekenen te leren. Wanneer de kinderen dit onder de knie hebben, kunnen zij een toelatingsexamen doen voor het reguliere basisonderwijs. Aan de hand van dit examen bekijkt de betreffende basisschool in welke klas het kind kan starten. Meestal is dit de eerste klas (groep 3 in Nederland), maar heel soms kunnen de meer gevorderde kinderen al direct naar de tweede klas gaan.

Stichting Akosua is er trots op dat inmiddels 128 kinderen van het UCC op de basisschool zitten, onder wie 20 nieuwe kinderen. De kosten van de schooluniformen en lesboeken betaalt Stichting Akosua jaarlijks met het geld van haar vaste donateurs.
Iedereen die maandelijks een bedrag doneert, weet dat zijn of haar geld gebruikt wordt om kansarme kinderen naar school te laten gaan.

Schudden maar!

Op de afgelopen sponsormiddag van Stichting Akosua hebben alle aanwezige kinderen enorm hun best gedaan om een schud(muziek)kokertje te maken voor hun Ghanese vriendjes van het Future Leaders UCC. De schudkokertjes werden in allerlei maten gemaakt en de een was nog sierlijker en kleurrijker dan de ander: het resultaat mocht er wezen!
In augustus is bestuurslid Estelle weer even in Ghana geweest. Zij heeft toen persoonlijk aan zoveel mogelijk sponsorkinderen de schudkokertjes kunnen uitdelen.

Zij vertelt: “De kinderen die een koker kon geven heb ik apart in een klaslokaal gezet om chaos te voorkomen, want er gaan nog ruim 125 kinderen naar het UCC. Ondanks dat kreeg ik tientallen smekende en hoopvolle blikken want och wat hadden ook zij graag zo’n knutselwerk uit Nederland gekregen. Dat het zo’n groot succes zou zijn, daar hebben we allemaal niet bij nagedacht. Alle kinderen heel erg bedankt voor jullie werk, jullie Ghanese vriendjes zijn blij met de zelfgemaakte kadootjes!

Future Leaders UCC dankt Akosua Foundation

In zijn nieuwsbrief van september 2010 schenkt het Future Leaders UCC aandacht aan Akosua Foundation (de Engelse benaming voor Stichting Akosua). Dankzij de financiële steun van de stichting kunnen meer dan 100 kinderen van het UCC komend schooljaar verder gaan met de basisschool. Daarnaast zorgt Stichting Akosua ervoor dat dit schooljaar 20 nieuwe kinderen van het UCC kunnen doorstromen naar de basisschool.

Stichting Akosua betaalt de boeken en schooluniformen van het geld dat zij maandelijks binnenkrijgt van haar vaste donateurs. Dank jullie wel hiervoor!

Bestuurslid Pascale neemt afscheid van Right to Dream

Na een avontuurlijk verblijf van twee jaar in de tropen is Pascale weer terug op Nederlandse bodem. Hoewel ze nog steeds haar hart verpand heeft aan Ghana, valt het niet mee om een goed leven op te bouwen met een kleine dreumes ‘in the bush’ bij Old Akrade.

Pascale legt uit: “Zoals elke ouder willen mijn man Harry en ik dat ons dochtertje veilig en gezond kan opgroeien. Helaas kunnen wij dat nu niet garanderen vanwege de geïsoleerde plek waar wij wonen en werken. Iedereen die de verhalen op mijn weblog gelezen heeft, weet dat het leven Old Akrade niet gemakkelijk is zonder de benodigde voorzieningen in de buurt. Voor Mawusi is het allemaal iets teveel van het goede en voor ons staat haar belang toch voorop! Vol moed pak ik nu de draad weer op in dit kikkerlandje en hoop ik dat Harry zich in de nabije toekomst bij ons kan voegen. Maar eerst is er voor hem nog veel werk aan de winkel in Ghana!”

Op de Right to Dream Sports Academy heeft Pascale met veel plezier gewerkt als leerkracht Engels. Daarnaast was ze als contactpersoon in Ghana actief bezig met Stichting Akosua. Ook al woont Pascale nu niet meer in de tropen, het werk van de stichting voor kansarme kinderen en jongeren gaat natuurlijk gewoon door.

Pascale vertelt verder: “Ik weet niet of ik zelf in Limburg snel aan de slag kan als leerkracht op een basisschool, maar ik ben bang dat ik nooit meer zo’n gemotiveerde groep jongens voor mijn neus zal hebben. Wat was het fijn om hen les te mogen geven. Daar houd ik prachtige herinneringen aan over. Gelukkig geldt dat andersom ook. Tijdens mijn afscheid lieten de jongens weten dat ik veel meer ben geweest dan alleen hun leerkracht, ik was hun “friend, sister and mother”. Nou, een mooier compliment had ik niet kunnen krijgen.
Natuurlijk konden Mawusi en ik de campus niet verlaten zonder nog een laatste keer een Bingo-middag te organiseren. Voor de Academy-jongens is ‘Bingo’ inmiddels een synoniem voor ‘Madam Pascale’. Gelukkig had ik nu een kleine assistente bij de hand om aan het rad te draaien. Zoals altijd werd de prijzenpot voor deze gezellige activiteit door Stichting Akosua gesponsord. Namens alle jongens dank jullie wel hiervoor!”

Renovatie schoolkantoor Presby Primary School

Na enige vertraging is het uiteindelijk toch gelukt om het schoolkantoor van de Presby Primary School in Old Akrade een opknapbeurt te laten geven door de plaatselijke timmerman. De directeur en zijn team bleken jammer genoeg niet zo voortvarend te zijn met het regelen van de benodigde zaken hiervoor.

In het voorjaar had Stichting Akosua al geld gereserveerd om in het vervallen kantoor een verlaagd plafond aan te brengen en de openingen in de muren dicht te metselen, zodat de vleermuizen buiten de deur gehouden konden worden. In de zomervakantie is deze klus alsnog geklaard. Daarnaast heeft de timmerman een hele wand met boekenplanken gemaakt om boeken, schriften en andere schoolmaterialen op te bergen.

Met de renovatie van het schoolkantoor heeft Stichting Akosua dit project in Old Akrade in september afgerond.

Succesvolle sponsordag!

Stichting Akosua kan terugblikken op een succesvolle sponsordag die begin juli georganiseerd was voor de gezinnen die een Ghanees kind van het Future Leaders UCC sponsoren. Twee bestuursleden zijn dit jaar alweer in Ghana geweest, onder wie Estelle die vrijwilligerswerk gedaan heeft op het UCC. Een ander project dat door Stichting Akosua wordt gesteund, is de Presby Primary School in Old Akrade. Bestuurslid Pascale die in Old Akrade woont, heeft daar onlangs mogen filmen. Door het laten zien van foto’s, film en ‘live’ verslag is geprobeerd om een beeld te schetsen van het leven van de sponsorkinderen van het UCC en de kinderen van de Presby School.

Op deze zonnige middag hebben de Nederlandse kinderen voor hun Ghanese vriendjes een schudkokertje in elkaar geknutseld. Om af te koelen konden de kinderen af en toe buiten in het bad rondspringen. Estelle die in augustus weer voor 10 dagen naar Ghana vertrekt, zal deze schudkokertjes persoonlijk aan de kinderen geven.

Al met al een gezellige middag die hopelijk meer gezinnen ertoe aanzet om ook een kind van het Future Leaders UCC te sponsoren.

Ontmoetingsdag voor sponsorouders

Op zondag 4 juli a.s. organiseert Stichting Akosua weer een         ontmoetingsdag voor families die een kind van het Future Leaders UCC sponsoren. Momenteel hebben al 16 Ghanese kinderen een Nederlandse sponsor gekregen via onze stichting.

Uit de persoonlijke verhalen van deze kinderen blijkt eens en te meer hoe fijn zij het vinden om nieuwe vrienden te hebben. Van een brief en/of foto van hun sponsors leven de jongens en meisjes weer helemaal op.

Estelle, die onlangs in Ghana was, zegt hierover:”Erik en Christopher hebben beide een foto van hun sponsor gekregen en de foto werd trouw onder hun kleding bewaard en meerdere keren per dag bekeken. Ook Sarah had de brief die ze kreeg in haar jurkje verstopt en diverse keren vroeg ze mij de brief aan haar voor te lezen.”

Wil je ook graag een jongen of meisje van het UCC sponsoren? Neem dan contact op met Stichting Akosua via info@stichtingakosua.org

Bezoek aan de projecten in Ghana

In het voorjaar zijn twee bestuursleden van Stichting Akosua opnieuw in Ghana geweest om onder meer de gesteunde projecten te bezoeken en vrijwilligerswerk te doen. Deze reizen zijn (zoals altijd) uit eigen portemonnee betaald.

Riek heeft een vakantie bij haar dochter Pascale en gezin gecombineerd met bezoeken aan de Presby Primary School in Old Akrade. Daarnaast is ze weer op het Future Leaders UCC geweest om haar sponsorkind Florence te zien.

Estelle heeft als vrijwilligster haar handen weer uit de mouwen gestoken op het nieuwe Future Leaders UCC in Teshie. Naast het dagelijks lesgeven wist ze nog tijd te vinden om bijna alle sponsorkinderen te bezoeken. En dat was niet altijd een gemakkelijke opgave!

In de nieuwsbrief van Stichting Akosua, die op 20 juni verschijnt, kunnen jullie de Ghanese ervaringen en belevenissen van beide dames uitgebreid lezen.

Donateurs en sponsors ontvangen automatisch een nieuwsbrief. Wil je ook graag de nieuwsbrief ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@stichtingakosua.org o.v.v. nieuwsbrief.

Future Leaders UCC is verhuisd naar Teshie

Na meer dan tien jaar is het Future Leaders UCC in april verhuisd van de wijk Labadi naar de visserplaats Teshie. Teshie grenst aan Labadi, maar ligt net buiten Accra. Omdat het huurcontract van het pand in Labadi niet verlengd kon worden, moesten Mamud Billa en Steve Hirst naarstig op zoek naar een andere locatie. Hoewel beiden graag hadden gewild dat het UCC in Labadi zou blijven, bleek dit niet haalbaar. Ze hopen in de toekomst terug te keren, zodra er voldoende financiële middelen en mogelijkheden zijn om zelf grond te kopen en een pand te bouwen.

Maar de verhuizing naar Teshie levert ook weer nieuwe uitdagingen op. Zo is het gebouw groot genoeg om niet alleen een aantal weeskinderen onderdak te bieden, maar ook buitenlandse vrijwilligers te huisvesten. Daarnaast krijgen kansarme kinderen uit Teshie nu eveneens de mogelijkheid om onderwijs te volgen op het UCC. Al meer dan 15 nieuwe kinderen hebben de weg naar het UCC gevonden.

De kinderen uit Labadi komen elke dag met een tro-tro (klein bestelbusje) naar het UCC. Op die manier kunnen ze toch naar school en hoeven ze geen enkele les te missen.

Uniformen voor Presby kids!

Op 25 maart jl. was het eindelijk zover: de uitgifte van nieuwe schooluniformen op de Presby Primary School!

Op school werden de bestuursleden Riek en Pascale met open armen ontvangen. Zij hadden de eer om namens Stichting Akosua 20 leerlingen te verblijden met een nieuw schooluniform.

Deze gebeurtenis ging in Old Akrade niet onopgemerkt voorbij. Het schoolteam had een officieel programma opgesteld en diverse personen (o.a. van Districtskantoor Educatie en Gemeenteraad) uitgenodigd om bij deze feestelijke ochtend aanwezig te zijn.

In de diverse toespraken kwam het belang van onderwijs steeds weer naar voren: Education is the key to succes! Stichting Akosua sluit zich hierbij helemaal aan. Wij hopen dat door de uitgifte van schooluniformen in de toekomst meer kinderen uit Old Akrade naar school zullen gaan.

De kosten (stof én kleermaker) voor 1 uniform zijn slechts €6,00. Wie helpt ons om nog meer kansarme kinderen een schooluniform te geven? Elke bijdrage is welkom op bankrekeningnummer 1437.58.802 o.v.v. schooluniformen Presby School.

Op de bres voor Presby Primary School!

Stichting Akosua is blij te vermelden dat ze in maart 2010 een nieuw project heeft opgepakt in Ghana, namelijk de Presby Primary School in Old Akrade. Bestuurslid Pascale is in november vorig jaar met haar gezin verhuisd naar dit gehucht aan de oever van de Voltarivier, omdat de nieuwe Right to Dream Sports Academy daar gevestigd is. Nu ze zelf in dit armoedige gebied woont, wil ze met Stichting Akosua graag iets betekenen voor de lokale kinderen.

Na een aantal bezoeken aan de basisschool in Old Akrade was het snel duidelijk dat deze school hulp uit Nederland kan gebruiken. De directeur draait de school met zéér beperkte middelen, omdat hij weinig tot geen steun van de overheid krijgt. Daarnaast komen de leerlingen uit zulke arme gezinnen dat er van de ouders niet verwacht kan worden dat zij betalen voor schoolmaterialen.

Stichting Akosua zal zich volop gaan inzetten voor deze “needy, but brilliant pupils”. Het eerste doel is schooluniformen en slippers voor alle kinderen die dit niet hebben, zodat straks niemand meer blootsvoets en in oude kleren naar school hoeft te komen.

In de nabije toekomst wil de stichting ook voorzien in school-, sport- en spelmaterialen. Hiervoor is uiteraard geld nodig en Stichting Akosua hoopt dan ook dat iedereen die dit leest een steentje wil bijdragen.

Right to Dream UCC is veranderd in Future Leaders UCC

Het UCC valt sinds dit jaar niet meer onder de NGO Right to Dream. Het UCC functioneert nu als zelfstandige liefdadigheidsinstelling onder de nieuwe naam Future Leaders UCC. De afscheiding van Right to Dream geeft de leiders van het UCC de kans om geheel op eigen benen te staan en het centrum uit te breiden naar eigen inzicht.

Het UCC blijft op dezelfde manier zijn werk doen voor kansarme kinderen in Labadi. Ook in de samenwerking met Stichting Akosua verandert er niets.

Inmiddels zijn er via Stichting Akosua al 13 sponsorkinderen. Nieuwe sponsorouders zijn altijd welkom!