Do they know it’s Christmas time?

Gelukkig konden de kinderen van het Future Leaders UCC hier volmondig “JA” op antwoorden. Zoals elk jaar heeft Billa op eerste kerstdag een gezellig feest georganiseerd voor de kinderen die op het UCC onderwijs volgen en voor de kinderen die via het UCC naar de basisschool zijn gegaan. Om voor zoveel monden eten en drinken te kunnen kopen, had Stichting Akosua geld gedoneerd aan het UCC.

Bestuurslid Estelle heeft zelf de kerstdagen in Ghana doorgebracht en vertelt dat het voor iedereen een onvergetelijk kerstfeest was:
“Voor de kinderen uit Labadi en Teshie was eerste kerstdag een heus kerstfeest geworden. In de lessen hadden ze kerstversiering gemaakt die voor een vrolijke aankleding zorgde. Zoals op ieder feestje in Ghana ontbreekt de (zeer luide) muziek niet en zit de dans in alle Ghanese genen: de kinderen zongen en dansten volop. Ze genoten zichtbaar van een heel bord vol met rijst, stew en kip. Ook was er een optreden van het Future Leaders Choir waarbij alle jonge gasten vrolijk meedansten. Voor enkele kleintjes was het een vermoeiend feest en ze vielen in slaap op de schoot van vrijwilligers. Op het einde van de middag kregen de kinderen vanuit Nederland nog een klein kerstpresentje zoals een nieuwe tandenborstel, een zelfgemaakte kerstkaart en een mooi versierde potlood.”

Levende Kerststal

Stichting Akosua was ook dit jaar weer uitgenodigd door Stichting Tiba Adventures om mee deel te nemen aan de kerstmarkt in Nieuwstadt.
Bij de stand konden de bezoekers zelfgemaakte vijgenjam en wafels kopen. Daarnaast stond er een wensboom klaar, waarin kinderen een
zelfgeschreven wens konden ophangen.

Ondanks de sneeuw wisten toch veel mensen de weg naar de Levende Kerststal te vinden. Voor Stichting Akosua was het een succesvol en fijn weekend.

Wij danken C1000 Hilkens in Born, Troefmarkt Scheepers in Buchten en Albert Heijn in Sittard voor de sponsoring van alle ingrediënten voor de wafels.

Sieradenparty’s!

Op 19 november is Stichting Akosua gastvrij ontvangen bij familie May in Holtum, waar een sieradenparty georganiseerd werd. Tijdens een dergelijke party kunnen de bezoekers aantrekkelijk geprijsde, authentieke en veelal kleurrijke sieraden en aanverwante artikelen uit Ghana kopen. De opbrengst van de verkoop is volledig bestemd voor het Future Leaders UCC.

Kim May vertelt over deze avond:
Het was een geslaagde avond voor zowel de aanwezige dames als de kinderen. Estelle opende de party met een verhaal over Stichting Akosua en haar eigen ervaringen in Ghana. De kinderen luisterden ademloos naar Estelle en vonden het, net als de dames, erg interessant. Na Estelle’s verhaal gingen de dames alles bekijken en natuurlijk werd er ook goed gekocht. De ene ketting was nog mooier dan de andere en iedereen wilde van alles passen. Hopelijk heeft het wat opgebracht voor de stichting. Na afloop hebben we nog gezellig verteld en de meegebrachte foto’s van Estelle bekeken. Het was een geslaagde avond en zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt voor de gezelligheid en mooie verhalen, hopelijk komen er door zulk soort avonden weer meer sponsorouders bij!!!

Aangezien de sieradenparty’s altijd geslaagd zijn, heeft Estelle op 17 december nog een avond georganiseerd in Limbricht.

Voor volgend jaar staan er weer nieuwe party’s op de planning. Houd onze website in de gaten.

Verse vijgen uit Limburgse tuin!

Net als vorig jaar gaat Stichting Akosua tijdens de kerstmarkt in Nieuwstadt weer zelfgemaakte vijgenjam verkopen.

De vijgenboom in de achtertuin van familie de Brabander in Holtum hing vol met vruchten, maar door het slechte weer in augustus en september waren deze niet tot volle rijping gekomen. Helaas kunnen we de natuur en daarmee de vijgenboom niet dwingen om ons op tijd vijgen te leveren.
Aangezien het kleine vijgenboompje in de voortuin gunstig staat ten opzichte van de zon, heeft dit genoeg vruchten opgeleverd om 18 potjes jam te kunnen maken.

De jam zal worden verkocht en de opbrengst is uiteraard bestemd voor het Future Leaders UCC in Ghana.

Hopelijk schijnt de zon volgend jaar in augustus en september voldoende om ook de vijgenboom in de achtertuin aan te pakken. Bestuurslid Riek zal in ieder geval proberen om ook dan weer vijgenjam te maken.

Kun je niet wachten tot de kerstmarkt om zo’n lekkere pot vijgenjam te kopen? Kom dan alvast langs in Holtum en sla je slag!

Glaasje op, laat je rijden!

Op 30 oktober mochten de bestuursleden Truus en Riek van Stichting Akosua deelnemen aan de wijnproefavond van WerVin Wijnhandel uit Nieuwstadt. Hun aanwezigheid was gericht op het promoten van Stichting Akosua. Met flyers en foto’s is geprobeerd om bij de aanwezige gasten interesse voor het werk van de stichting op te wekken.

Riek vertelt:
Eerlijkheidshalve moet ik er bij vermelden dat het proeven van de wijnen bij de meeste mensen toch de voorkeur had. Maar goed daar waren ze ook voor gekomen, toch was het fijn om hier bij te mogen zijn. Niet alleen om de stichting onder de aandacht te brengen, maar ook om te proeven van de verschillende wijnen. Ik ben geen wijnkenner, maar een glaasje wijn op zijn tijd weet ik wel te waarderen.

Stichting Akosua dankt Werner en Caroline van WerVin Wijnhandel voor hun gastvrijheid.

Tennissen voor Ghana!

Stichting Akosua

laat graag Astrid Lemaire aan het woord, die tennist voor Ghana:

Mijn naam is Astrid Lemaire. Wij sponsoren als gezin een meisje uit Ghana en hebben tijdens de sponsormiddag van Stichting Akosua in juli weer kunnen zien en horen hoe goed ons geld in Ghana besteed wordt.
Toch bleek uit de beelden en verhalen dat er nog heel veel geld nodig is om alle doelen van de stichting te kunnen verwezenlijken. De beelden van de kinderen in Ghana zijn niet meer uit mijn hoofd verdwenen en zaten daar nog steeds toen ik in eind juli een klein tennistoernooitje won. Na de prijsuitreiking heb ik dan ook besloten om het prijzengeld aan de stichting te schenken. Het zijn helaas geen grote bedragen, want voor Wimbledon krijg ik geen uitnodiging, maar alle beetjes helpen.
Nu aan het eind van het seizoen heb ik Stichting Akosua blij kunnen maken met het prijzengeld van twee gewonnen toernooitjes, bij elkaar € 70,-. Volgend seizoen ga ik weer mijn best doen om een aantal toernooien op mijn naam te schrijven, zodat ik op deze manier weer een steentje kan bijdragen aan al het goede werk van de stichting.

Namens Stichting Akosua en de kinderen van het Future Leaders UCC hartelijk dank voor je sportieve inzet!

Mag ik een patatje met mayo?

Stichting Akosua heeft nog nooit eerder meegemaakt dat een donateur frites is gaan bakken voor het goede doel. Graag laten wij Gerard Jonker zelf aan het woord, zodat hij meer kan vertellen over deze speciale actie:

Op 17 september 2010 was het dan zover. Speciaal voor Stichting Akosua was ik onderweg naar het RKC stadion. RKC moest tegen Sparta voetballen en IBIS catering –de cateraar van het stadion– had mij gevraagd om hen uit te helpen. Dit in ruil voor een financiële bijdrage aan Stichting Akosua. Wat mij precies te doen stond, wist ik nog niet. Ik wist alleen dat ik bij het “uitvak” zou komen te staan om daar de supporters van eten en drinken te voorzien.

Eenmaal aangekomen bij het stadion werden alle medewerkers verdeeld over de vier hoeken van het stadion; 4 personen per hoek. In iedere hoek was een kleine ruimte aanwezig met aan weerszijde een rolluik dat toegang gaf tot de catacomben van het stadion. Om te voorkomen dat de supporters van de uitspelende partij bij de supporters van RKC konden komen, zat achter het rolluik van het uitvak een speciaal hek. De ruimte waarin wij stonden was voorzien van een aantal koffiezetapparaten, een aantal frituurpannen, een aantal koelkasten gevuld met drank en een tap. Het was de bedoeling om broodjes snack, drank en snoep te verkopen aan de supporters. Omdat ik in bij het uitvak stond, werden speciale afspraken gemaakt. Alle supporters kregen voor en tijdens de wedstrijd geen blikjes of flesjes mee. De supporters van Sparta kregen geen bier en kregen hun etenswaar en drank pas nadat zij betaald hadden. Een eenvoudige opdracht, maar de uitvoering was moeilijker dan het leek.

Het frituurvet ging aan, de koffie werd gemaakt en alles werd gereed gezet. Het was alleen nog maar wachten op de supporters van Sparta. Ze zouden rond zes uur met 10 bussen uitgehongerd arriveren. Uiteindelijk kwamen de supporters met een half uur vertraging aan en zij waren inderdaad erg hongerig; ze vielen met zijn allen tegelijk aan. Al snel begon de wedstrijd en ik dacht dat het rustiger zou worden. Niets is minder waar, het bleef druk. Pas na de pauze werd het minder druk en kon ik zelf ook een broodje eten. Na de wedstrijd, die overigens in 1-1 eindigde, werd alles schoongemaakt en klaargezet voor de volgende wedstrijd.

Stichting Akosua dankt Gerard voor zijn inzet. Gerard heeft inmiddels zo de smaak te pakken gekregen dat hij de komende periode nog een aantal keren frites gaat bakken voor ons project in Ghana!

Kinderen voor Kinderen!

Stichting Akosua wil hierbij graag drie kinderen in het zonnetje zetten die zich ingezet hebben voor de kinderen van het Future Leaders UCC.

Julia Caris en Fenne Soons uit Einighausen hebben spontaan geld ingezameld voor Stichting Akosua! Onze dank gaat uit naar de jeugdige dames voor hun geweldige initiatief.

Sander Jonker uit Nieuwstadt heeft 2 doosjes vol met (kleur)potloden gekregen van de pannekoekenbakker uit Thorn. Bestuurslid Estelle zal ervoor zorgen dat de kinderen van het UCC deze potloden in oktober krijgen. Laat de tekenles maar beginnen!

Acties voor Presby nu bestemd voor Future Leaders UCC!

Stichting Akosua

is de afgelopen maanden enthousiast bezig geweest met acties voor de Presby Primary School in Old Akrade. Hierdoor konden de bestuursleden Riek en Pascale in maart van dit jaar met veel plezier schooluniformen uitdelen aan een groep kinderen van de Presby School. Uiteraard had Stichting Akosua alle kinderen ook nog graag van slippers voorzien, helaas is dat niet gelukt. Ook de reparatie van de waterpomp op het terrein van de Presby School is niet van start gegaan.
Gelukkig hebben wij dit schoolproject wel nog kunnen afronden met de renovatie van het schoolkantoor. Kijk hiervoor bij “Laatste nieuws”.

Vanuit Nederland kunnen wij er alles aan doen om een project te steunen, maar daarvoor moeten ze in Ghana ook de handen uit de mouwen (willen) steken. Na een half jaar moeizame samenwerking met de Presby School is gebleken dat de hulp van Stichting Akosua beter aan een ander project besteed kan worden. Zodoende is –in goed overleg met de betrokken sponsors- het geld voor de slippers en de reparatie van de waterpomp opzij gezet voor het Future Leaders UCC.

Vers geplukte kersen in de aanbieding!

Danzkij Familie Wetzels uit Sittard kan Stichting Akosua in de maand juli volop kersen gaan verkopen aan de liefhebbers. Deze familie heeft namelijk de gehele opbrengst van hun kersenboom aan het goede doel ter beschikking gesteld.

Met veel plezier zijn enkele bestuursleden zelf in
de boom geklommen om deze lekkere vruchten te plukken!

Sandalen voor Presby leerlingen

Zoals eerder vermeld bij de “Acties” van Stichting Akosua hebben de leerlingen van de Presby Primary School slippers nodig. Inmiddels is er zoveel geld gedoneerd dat de school zelfs sandalen kan aanschaffen in plaats van slippers. En daar hebben de kinderen nog veel langer plezier van!

Voor haar vertrek naar Ghana in mei jl. trok bestuurslid Estelle aan de bel bij haar oud-collega’s van Janssen de Jong Bouw, haar nieuwe collega’s van Smit en bij haar vrienden/familieleden. Vanuit deze hoek ontving zij veel giften die gebruikt zullen worden voor de Presby Primary School.

Namens Stichting Akosua hartelijk dank voor jullie steun.

Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen!

Zoals jullie al eerder op deze website hebben kunnen lezen, zet Stichting Akosua zich nu ook volop in voor de leerlingen van de Presby Primary School in Old Akrade. Maar naast het helpen van deze kinderen, wilde Stichting Akosua ook meer betekenen voor de andere mensen uit dit gehucht. De vraag was alleen wat en hoe?

In maart jl. heeft de schooldirecteur tijdens een rondgang door Old Akrade de bestuursleden Pascale en Riek een kapotte waterpomp laten zien. Deze pomp staat dicht bij de Presby School. Hoe de pomp kapot is gegaan en waarom hij nooit meer gerepareerd is, weet hij niet. Hij weet wel dat het voor de school en het dorp een uitkomst zou zijn als de pomp weer zou werken. De mensen lopen nu een lange weg naar de Voltarivier om daar emmers (vervuild) water te halen.

Eenmaal terug in Nederland kreeg Pascale héél goed nieuws te horen. Frank en Kim May uit Holtum lieten haar weten dat zij de waterpomp willen laten repareren, zodat de kinderen van de Presby School en de dorpelingen daar hun water kunnen halen. Hiervoor hebben zij een riant geldbedrag gedoneerd.

Lees hieronder waarom zij water zo belangrijk vinden:
“Alle kinderen moeten op kunnen groeien in vrolijkheid en gezelligheid. Alle kinderen moeten een naam krijgen. Ze hebben ook recht op een nationaliteit, een volk waar ze bij horen. Alle kinderen van de wereld moeten goed verzorgd worden. Ze hebben een huis nodig om te wonen, een plaats om te spelen en eten dat goed voor hen is. En als ze ziek zijn, moeten ze naar de dokter kunnen. Alle kinderen van de wereld die zwak zijn of anders dan anderen, moeten extra goed verzorgd worden. Op school hebben ze bijzondere hulp nodig om toch van alles te kunnen leren. Alle kinderen van de wereld hebben liefde nodig van de mensen die hen opvoeden. Kinderen moeten gratis naar school kunnen gaan en ze moeten de kans krijgen om de vakken te leren waar ze aanleg voor hebben. Dit zijn een aantal universele rechten van een kind en naar onze mening kunnen we dit met zijn allen bereiken als er voldoende water is voor iedereen.”

Stichting Akosua dankt Frank en Kim hartelijk voor hun betrokkenheid bij het wel en wee van de kinderen van de Presby School.

Wij houden jullie op de hoogte over de voortgang van deze actie!

Op slippers naar school

Om de leerlingen van de Presby Primary School aan nieuwe slippers te helpen is Stichting Akosua een nieuwe actie gestart.

Met de slipperactie vragen wij alle sympathisanten van Stichting Akosua om €1,00 te doneren. Voor dit luttele bedrag kan in Ghana een paar slippers aangeschaft worden voor de kinderen die nu nog blootsvoets naar school gaan.

Indien je een leerling van de Presby School een paar slippers wil geven, stort dan €1,00 op bankrekeningnummer 1437.58.802

Dank voor je steun!

Vasteloavend in het Limburgse Land!

Op woensdagavond 27 januari hebben de leden van de Katholieke Senioren Bond samen met de Prinsenparen en Raad van Elf carnaval gevierd in het Limburgse Holtum. Het was een gezellige avond met optredens van jong en oud uit eigen dorp. Jeugdprinses Nikki is een kleindochter en jeugdprins Job een buurjongen van Riek de Brabander. Het leek Riek daarom een leuk idee om voor alle gasten, met hulp van Truus Lemaire, wafels te bakken en dit uit te laten delen door het jeugd prinsenpaar Job en Nikki.

Iedereen kreeg een pakje met twee wafels voorzien van het logo van Stichting Akosua. De traktatie viel in goede aarde en tevens werd weer even de aandacht gericht op Stichting Akosua. Uiteraard is dit gefinancierd uit eigen portemonnee.