Teachers for Teachers

Van het geld dat wij eind 2017 inzamelden in het kader van de actie ‘Teachers for teachers’, waarbij we leerkrachten in Nederland vroegen om geld te doneren voor hun collega’s in Accra van het Future Leaders UCC, konden wij de leerkrachten aldaar een Nieuwjaarsbonus geven. Uit handen van bestuurslid Felix ontvingen alle stafleden begin januari van ons een kerstgeschenkje en een bonus (100 ghc, ongeveer €20,- p.p.) om hen te bedanken voor hun inzet in het afgelopen jaar en als aanmoediging voor het nieuwe jaar.

Phyllis Ntow (de weduwe van UCC-oprichter Billa) sprak de woorden: “UCC staff are people with extra ordinary hearts. They offer the gift of their time to teach, to listen, to help, to inspire and to build with not much remuneration. Yet they value their work. Thanks to the Akosua Foundation for this beautiful present.”

Ghana reis 2018

In mei bezocht bestuurslid Estelle Backus het Future Leaders UCC project in Ghana. Van deze reis heeft zij een uitgebreid verslag gemaakt, dat je kunt lezen in onze nieuwsbrief “jaargang 10 editie 3 2018”. Wanneer je niet in het bezit bent van deze nieuwsbrief, kun je het verslag ook opvragen (mail naar info@stichtingakosua.org).

Donatie vanwege 50-jarig huwelijk

Op 2 augustus 2018 was het 50 jaar geleden dat Hein en Mia Janssen-Backus in het huwelijksbootje zijn gestapt. Ter ere van dit heuglijke feit, gaven zij niet alleen een groot feest, maar besloten zij een extra donatie te doen aan Stichting Akosua:

“Wij hebben ervoor gekozen om een extra donatie te doen aan jullie stichting, vanwege ons 50-jarig huwelijksfeest.

Onze interesse in stichting Akosua werd gewekt door onze nicht Estelle Backus en haar ouders. Door de verhalen van   hun bezoeken aan Ghana en de projecten die zij mogelijk maakten, hebben wij een aantal jaren geleden ook besloten   een kind te sponseren.

Zoals bekend geeft het UCC aan straat- en weeskinderen dagelijks gratis onderwijs. Daarnaast biedt dit centrum een   veilige en stabiele thuishaven aan een groep kinderen die nergens anders terecht kunnen. Hierdoor krijgen zij alsnog de   kans om zich als kind door onderwijs te ontwikkelen voor een betere toekomst. Dit spreekt ons zeer aan en wij gunnen   deze kinderen daardoor een beter leven.

Hein en Mia Janssen-Backus”

Wafelverkoop in het Duitse Millen

Op zondag 9 september in alle vroegte ging Annique Lemaire-Jonker op pad met enkele dozen wafels, een aantal kilo’s deeg, het wafelijzer, tafels, een collectebus en nog wat andere spullen om een stand op te bouwen in het Duitse dorpje Millen. Marleen Thijssen sloot een poos later aan, toen Annique al verse wafels stond te bakken.

In Millen was het die zondag ‘Aope Paorte’ dag. Mensen mogen dan een kijkje nemen op de binnenplaatsen van de (voormalige) boerderijen en er zijn veel stands, tractoren, eten, drinken en ook muziek. Wij mochten hier voor Stichting Akosua wafels verkopen en bakken. Het ter plekke bakken was een groot succes! De heerlijke geur bleek voor de vele bezoekers nauwelijks weer­staanbaar! We verkochten vandaag dan ook maar liefst ruim 600 wafels, zowel in zakjes van 5 stuks, alsook losse wafels. Rond 15.30uur was het laatste deegballetje tot wafel getrans­formeerd en waren we uitverkocht.

Met dank aan de weergoden op deze prachtige dag, maar vooral ook aan Annique, die al dagen van tevoren bezig was met het maken van het deeg en het bakken en verpakken van een flinke voorraad wafels!

10-jarig jubileum Stichting Akosua

Onze stichting viert reeds haar 10-jarig bestaan in 2018!

In de afgelopen jaren is er heel veel goed werk verricht mede door alle donaties en sponsorgelden, met name op het gebied van onderwijs aan kansarme kinderen in de (sloppen)wijken Labadi en Teshie (rondom de Ghanese hoofdstad Accra).

Echter, onze(uw) hulp blijft nodig. Vandaar dat we in het najaar van 2018, ter ere van onze verjaardag, een extra fondsenwervingsactie hebben opgezet, waarbij we het getal 10 symbolisch hebben ingezet: 10 donatie ideeën voor het Future Leaders UCC in Ghana, waarbij we met 10 euro (omgerekend: 56 Ghanese Cedi) een aantal concrete bijdragen kunnen leveren, zoals: twee weken lang ontbijt op school voor elk kind, een maand lang schoon drinkwater voor één kind of een eenmalig trainings-programma voor elke leerkracht.

We zijn blij dat weer veel sympathisanten van Stichting Akosua een bijdrage hebben overgemaakt! Hartelijk dank hiervoor!!

Wafelactie 2018

Ook in november en december 2018 werden weer duizenden wafels gebakken in huize Jonker-Lemaire, waarvan de opbrengst volledig ten goede is gekomen aan Stichting Akosua. Bestuurslid Annique deed de boodschappen en bereidde vele tientalles kilo’s deeg, waarvan vervolgens met enkele vrijwilligers deeghoopjes werden afgemeten (tot op de gram nauwkeurig), deegballetjes gedraaid, wafels gebakken met soms wel 4 wafelijzers tegelijk en na afkoeling in plastic zakjes verpakt. Tenslotte werd er nog een sluitinkje omheen gedaan en mooie groengeelrode lintjes, waarmee de kaartjes met ons logo erop om de zakjes geknoopt werden.

Hulde ook aan Truus en Ton Lemaire, Annique’s ouders, die net als Annique, zéér veel uren bezig zijn geweest met de vele voorbereidingen alsook op de bakdagen zelf!

Alleen al in het weekend (8/9 december) dat wij met een stand en 3 generaties verkopers in de vestiging van Intratuin in Geleen deze heerlijke wafels (en nog wat andere artikelen) mochten verkopen, verkochten wij maar liefst 685 pakjes wafels! Dat zijn 3.425 wafels!

Ook op diverse andere gelegenheden werd Annique’s man Gerard gesignaleerd met grote dozen wafels voor de verkoop tijdens o.a. de kerstviering van de basisschool in Nieuwstadt en bij een koorrepetitie van het Sittardse koor Sound70, waar bestuursleden Annique en Marleen lid van zijn.

Versgebakken wafels!

Kerstcollecte Heilige Michaëlkerk in Venlo

Wij zijn verheugd dat ook dít jaar met Kerstmis weer de helft van de ‘deurcollecte’ na afloop van de missen in de Heilige Michaëlkerk te Venlo bestemd was voor Stichting Akosua oftewel voor de kansarme kinderen in Accra.

Bedankt Kerkbestuur!

Our Day

Op het Future Leaders UCC wordt aan het eind van elk trimester een soort feestdag gevierd: Our Day. Drie keer per jaar komen de kinderen in hun beste kleren naar school met eten (als daar tenminste geld voor is) en dan gaan ze samen eten, drinken, dansen en grappige competities doen zoals wie het hardste kan lachen of huilen. Aan het eind van het afgelopen trimester heeft Phyllis, de weduwe van Billa (de oprichter van deze school) Our Day samen laten vallen met de sterfdag van haar man: 20 december. Onder andere door samen te bidden, hebben de kinderen en de stafleden Billa herdacht.

Stichting Akosua trakteerde alle schoolkinderen en leerkrachten op een flesje frisdrank

Kerstbonus

Stichting Akosua heeft, net als vorig jaar, de gehele UCC-staf, waaronder alle leerkrachten een financiële bonus gegeven vlak voor Kerstmis. De leerkrachten verdienen per maand maar (omgerekend) zo’n €40,– per persoon. Zelfs in Ghana is dit veel te weinig om rond te kunnen komen. Voor een hoger salaris zijn ze afhankelijk van sponsoren. Dit jaar hebben we besloten om de Kerstbonus per persoon dan ook te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar naar €40,– p.p., hetgeen dus evenveel is als een maandsalaris!